Diákpályázat

Vissza

Feltételek

„Tervezd meg a következő magyar űrhajós programját!”

A Magyar Asztronautikai Társaság űrkutatási diákpályázata

1. A pályázat meghirdetői

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT), a Galaktika és az Űrvilág támogatásával az ENSZ Világűrhét alkalmából pályázatot hirdet általános és középiskolás diákok számára.

2. A pályázók köre

A pályázatra pályamunkát nyújthat be bármely általános vagy középiskolai oktatási intézményben tanuló, magyarul beszélő diák, aki megfelel valamelyik kategória követelményeinek. A pályázaton egyénileg, illetve csapatban is részt lehet venni. A pályamunkákat határainkon túlról is várjuk!

A pályázaton nem szerepelhet a MANT korábbi pályázataira készített pályamű.

A pályamunkákat elbíráló zsűri tagjainak közvetlen hozzátartozói nem vehetnek részt a pályázaton.

3. A pályázat kategóriái

A tavalyihoz hasonlóan a Rajzolj! kategóriát idén is külön pályázatként kezeljük, ez kizárólag a 11-14 éves korcsoport részére szól, és a többi kategóriától elkülönítve bíráljuk.

Az ismeretterjesztő poszter és ismeretterjesztő prezentáció ezért külön kategóriát kapott.

A pályázatot az alábbi kategóriákban hirdetjük meg:

„A” feladattípus („Rajzolj!”)

·         Egyéni pályázók esetében:

·         a köznevelési intézményekben tanulók 11–14 éves korcsoportja;

·         Csapatban pályázók esetében:

·         a köznevelési intézményekben tanulók 11–14 éves korcsoportja;

 

„B”– „C” – „D” – „E” – „F” – „G” feladattípusok

·         Egyéni pályázók esetében:

·         a köznevelési intézményekben tanulók 11–14 éves korcsoportja;

·         a köznevelési intézményekben tanulók 15–18 éves korcsoportja (de legfeljebb a középiskola befejezéséig)

·         Csapatban pályázók esetében:

·         a köznevelési intézményekben tanulók 11–14 éves korcsoportja;

·         a köznevelési intézményekben tanulók 15–18 éves korcsoportja (de legfeljebb a középiskola befejezéséig)---

 

A csapatokról (minden kategória esetében):

  •           A csapatok 2–4 főből állhatnak,
  •           Egy diák csak egy csapatban indulhat,
  •           Ha valaki csapatban indul, akkor nem adhat be egyéni pályázatot,
  •          A kategóriák közötti választásnál a csapat legidősebb tagjának az életkora számít.

(ha például a csapat három főből áll, két 14 éves és egy 15 éves diákkal, akkor a 15–18 éves korcsoportot kell választani.)

 

4. A pályázat benyújtása

A pályázatokat egy online beadó felületen kérjük beadni, amely a https://www.mant.hu/diakpalyazat weboldalon keresztül érhető el. Felhívjuk a figyelmet, hogy a zsűri kizárólag csak az online beadófelületen keresztül leadott pályamunkákat értékeli!

5. A pályázat beadási határideje

Beküldési határidő: 2023. február 6. (hétfő) 23 óra 59 perc.

Határidő után beérkezett pályázatokat nem áll módunkban elfogadni.

6. A pályázat témaköre

„Tervezd meg a következő magyar űrhajós programját”

Javában zajlanak a HUNOR űrhajós program előkészületei, amelynek keretében várhatóan 2024-ben vagy 2025-ben magyar kutató űrhajós utazhat a Nemzetközi Űrállomásra, hogy ott hazánk űrkutatói és mérnökei által kidolgozott tudományos-technikai kísérleteket hajtson végre. Neked is van ötleted, hogy milyen feladatokat végezhetne el az űrállomás fedélzetén a következő magyar űrhajós? Írd le a pályázatodban!

A magyar űrhajós programjának kialakításához számtalan szempontot mérlegelhetsz. Néhány ötletet példaként felsorolunk, de nem kell feltétlenül ezek egyikéhez ragaszkodnod. Nyugodtan engedd szabadon a fantáziád, a pályamunkákat a meghirdetett fő témakörhöz kapcsolódóan bármilyen formában és tartalommal várjuk.

- Az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan 1980-as kísérleti programjából mit folytatnál a Nemzetközi Űrállomáson?

- Szerinted melyek a legizgalmasabb kutatási területek a súlytalanságban?

- A magyar űrtevékenység mely területeiről hallottál, és ezek hogyan kapcsolódhatnának az űrhajós programjához?

- Szerinted milyen képességekkel kell rendelkeznie az űrhajósnak, hogy megállja helyét a küldetése során?

- Hogyan képzeled el a magyar űrhajós felkészítését a repülésére?

- Hogyan telne a következő magyar űrhajós egy napja a Nemzetközi Űrállomáson?

- Adj ötleteket, szerinted hogyan népszerűsítse a magyar űrhajós az űrrepülést és az űrkutatás hasznos eredményeit a diákok körében?

Ilyen vagy ezekhez hasonló témát választhatsz a pályamunkádhoz.

7. A pályázó feladata

A pályázónak (akár egyénről, akár csapatról van szó) választani kell egyet az alábbi feladatok közül.

(Mindegyik feladat témája a „Tervezd meg a következő magyar űrhajós programját!”, ahogy a 6. pontban megfogalmaztuk.)

A pályázó feladata, hogy a „Tervezd meg a következő magyar űrhajós programját!” témakörben – olvasmányai, tanulmányai vagy egyéb források alapján, de önálló feldolgozásban – a kategóriának megfelelő alkotást készítsen.

„A” Rajzolj! (Rajz, számítógépes grafika készítése)

A grafika technikája szabadon választható: lehet kézrajz, festmény, fotómontázs, számítógépes grafika vagy egyéb grafikai alkotás.

„B” Írj! (Dolgozat készítése)

A pályamű lehet szakmai dolgozat, vagy rövid, irodalmi jellegű mű (novella).

„C” Készíts! (Facebook-oldal, weboldal vagy blog készítése)

A pályázó az oldalra szöveget, képet, videót, animációt és bármilyen további tartalmat elhelyezhet.

„D” Vágj! (Videó)

A pályázó feladata videót készítése.

„E” Kísérletezz! (Videó és/vagy dolgozat készítése a kísérlet bemutatásáról)

A feladathoz a kísérlet vagy kísérletsorozat elvégzésén kívül a munka dokumentálása is hozzá tartozik.

„F” Programozz! (Videó és/vagy dolgozat készítése a program működésének bemutatásáról)

Az elkészült program vagy modell működését be kell mutatni, és dokumentálni kell.

„G” Alkoss! (Ismeretterjesztő poszter vagy ismeretterjesztő prezentáció készítése)

A poszter maximális mérete A2-es lehet. A poszter technikája szabadon választható: lehet kézzel készített, nyomtatott anyagok felhasználásával készített, vagy számítógépes eszközökkel készített poszter. A prezentáció kizárólag elektronikus úton készíthető.

A fenti B, C, D, E, F és G feladattípus közül csak egyet kell választania a pályázónak.

Egy pályázó több feladatot is megoldhat, ebben az esetben a helyezési sorrend megállapításánál a legjobban sikerült feladatmegoldását vesszük figyelembe. (Több feladat megoldása esetén a legjobb feladat számít, a különböző feladatok részpontszámai nem adhatók össze.)

Az „A” Rajzolj! feladattípust önálló versenyként, külön bíráljuk, a B-C-D-E-F-G kategóriákban érkezett pályázatokat pedig együtt.

 

8. Formai követelmények

Minden kategóriában: a pályamunka címe lehetőleg NE EGYEZZEN MEG a kiírás címével, mert az megnehezíti a bírálatot.