2019-06-18

Lapszemle: Aero Magazin június

NASA Mars–2020 program – Újabb roham a vörös bolygó meghódítására (Kálmán Béla)

2021-re űreszközök egész sora jut el bolygószomszédunkra. Szerzőnk most a címbeli űreszközre összpontosít. Ennek különlegessége egy helikopter, amelynek kinézetét, jellemző méreteit, működésének módozatát a Mars légkörében, kutatási feladatait részletekbe menően megismerhetjük. A tervek szerint a helikopter egy hónap alatt legalább ötször repül, alkalmanként 90-90 másodpercig, nagyjából 5 méter magasan. A NASA Mars–2020 autója hasonlít a Curiosityhez, bár új műszerek lesznek rajta. Fedélzetén hét műszeregyüttes kap helyet – ezek tulajdonságait, képességeit, feladatait is részletezi a cikk. A járművön – öt forgó ízülettel – robotkar működik, amellyel akár 2,1 m-re is képes kinyúlni. Az alkalmazott energiaforrás elsődlegesen egy plutóniumos generátor, amelyet esetenként akkumulátorok segítenek ki. A NASA Mars–2020 el van látva kamerákkal: összesen 23 működését tervezik – természetesen mindegyik más-más feladat betöltésére képes. Még a leszállást is közvetítik, sőt mikrofon figyeli az eközben keletkező zajokat… Leszállása 2021. február 18-án várható – a 2020. július 17-e és augusztus 5-e közötti indítási ablakot kihasználva. Természetesen színes képek, magyarázó rajzok sokasága tarkítja a cikk ismeret-anyagát. [Ez alkalommal a lapszemle készítője nem tud ellenállni annak a kísértésnek, hogy ne ámuljon el az automatizálás és azt kiszolgáló programok teljesítőképessége fölött: valóban kozmikus tér-idő távolságokban hogyan tud közvetlen emberi beavatkozás nélkül teljesen önállóan dönteni és cselekedni egy robot – és elismerésre méltóan nagyszerű hatásfokkal!]

Váratlan megsemmisülés – A Dragon–2 felrobbanása és a mentőrakéták (K. B.)

Ez év április 20-án a Crew Dragon (Dragon–2) űrhajó egyelőre nem teljesen tisztázott körülmények között nagy robbanás következtében megsemmisült. Az űrhajó tetején lévő mentőrakéta – feladatához híven – működésbe lépett. Ennek örvén szerzőnk sorra veszi a mentőrendszereket, egészen a kezdetektől. Majd részletezi az eddigi tényleges mentések krónikáját, azok lefolyását, a mentést indokoló problémákat, illetve következményeit az űrhajósok ezt követő egészségügyi problémáit illetőn. A cikkből ezután megtudhatjuk, manapság a különböző rendszerek alapján működő mentőberendezések miképpen teljesíthetik feladatukat. A cikk végén olvashatunk még a Dragon felrobbanásának lehetséges okairól, valamint arról, hogyan lehetne a mentőrakétát is – Elon Musk elve szerint – újrahasznosítani. Ez utóbbi nem mindennapi műszaki nehézséget jelent. A SpaceX teherindítási programját ugyan nem nagyon késlelteti a baleset, ám a személyszállítás előreláthatóan nagyjából egy esztendős halasztást szenved. A cikket természetesen gazdag képanyag illusztrálja.

Az Aero Magazin honlapja

(Összeállította: Bán András)