2013-06-15

Lapszemle: Aero Magazin június

Az ATK és Írország – A katonák és a civilek egyaránt a műholdas információkat kedvelik (Almár Iván)

Az Antares elnevezésű, közepes teljesítményű, amerikai magán-hordozórakéta áprilisban sikeresen elindult. E programhoz többek között orosz segítséget is igénybe vettek. A tervek szerint a Nemzetközi Ûrállomás lendületes és folyamatos működtetése érdekében – a jelenleg rendelkezésre álló rakétákon túl – az Antaresekre is sor kerülhet. Kifejlesztésükben az ATK óriásvállalat is jelentős szerepet vállal. Az ATK a NASA megbízásain túl egyéb, külföldi megrendeléseket is kiszolgál, sőt katonai felderítés, csapatok mozgása, ellátása céljából adatokat szolgáltató műholdakat már eddig is eredménnyel működtetett. Tervei szerint – mikroholdak segítségével – globális katonai rendszert kíván kifejleszteni.

Írország régóta tagja az ESA-nak, és ebből komoly mértékben profitál – elsősorban tengeri, óceáni tevékenység hasznosítása révén. Ugyanígy a kutatás-fejlesztést is nagyban elősegíti az űrkutatás (klímaváltozás, erőforrások kutatása, navigáció, illegális tevékenység követése, környezetvédelem/olajszennyeződés). Ez egyben exportnövelő, munkahelyteremtő iparágat is jelent.

A TRITEL-történet folytatódik – Magyar űresemények (Hirn Attila)

A Magazin korábbi számaiban is már ismertetett Pille műszer „űrsikerei” után most a TRITEL sugárzásmérő került a Nemzetközi Ûrállomásra. Ez az új műszer hosszú időn keresztül jó időfelbontásban, három dimenzió mentén tud mérni, az eddigieknél nagyobb pontossággal. Kipróbálását – ESA támogatással, PECS szerződés és SURE program keretében – egyetemi hallgatók bevonásával végezték egy sztratoszféraballon fedélzetén. Tervezik egy, az ISS falain kívül működtetett berendezés elhelyezését is. Mind az eredeti, mind az újabb TRITEL-változat működési elvét, felépítését, alkotóelemeit, valamint a mérések eredményeit részletezi a cikk.

Áttörés az űrturizmusban (H. A.)

A második magánűrrepülőgép-rendszer (WhiteKnightTwo–SpaceShipTwo) sikeres kísérletet hajtott végre. A repülőgép (WK2) 15 km magasra vitte az együttest, ez után az űrrepülőeszköz (SS2) 26 km fölé repült, majd vitorlázó művelettel tért vissza az erre a célra épített repülőtérre. A tervek szerint két pilóta hat űrturistával utazhat majd rendszeresen, alkalmanként 100 km fölé emelkedő űrugrások végrehajtásával.

Mindhárom cikket sok látványos kép, rajz illusztrálja.

Az Aero Magazin honlapja

(Összeállította: Bán András)